γενική βιβλιογραφία
Anderson, Richard, κ.ά. (1994). Πώς να
δημιουργήσουμε ένα έθνος από αναγνώστες/επιμ. Στέλλα Βοσνιάδου. Αθήνα: Gutenberg.
Eagleton, Terry (1989). Εισαγωγή στη θεωρία της λογοτεχνίας/μτφρ.
Δημήτρης Τζιόβας. Αθήνα: Οδυσσέας, 94-149.
Escarpit,
Denise (1995). Η παιδική και νεανική λογοτεχνία στην Ευρώπη: ιστορική
επισκόπηση. Αθήνα: Καστανιώτης.
Hawthorn,
Jeremy (1993). Ξεκλειδώνοντας το κείμενο: μία εισαγωγή στη θεωρία της
λογοτεχνίας/μτφρ. Μαρία Αθανασοπούλου. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις
Κρήτης.
Manguel,
Alberto (1997). Η ιστορία της ανάγνωσης/μτφρ. Λύο Καλοβρυνάς. Αθήνα: Νέα
Σύνορα.
Williams, Raymond (1994). Κουλτούρα και ιστορία/μτφρ.
Βενετία Αποστολίδου. Αθήνα: Γνώση.
Ανοικτό
Πανεπιστήμιο (1985). Γλώσσα και
Λογοτεχνία/μτφρ. Αλεξάνδρα Παπαθανασοπούλου. ΑΘήνα: Κουτσούμπος.
Αποστολίδου,
Βενετία & Ελένη Χοντολίδου επιμ. (1999). Λογοτεχνία και εκπαίδευση.
Αθήνα: τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός.
Αποστολίδου,
Βενετία (1997). Κριτήρια επιλογής λογοτεχνικών βιβλίων για σχολική χρήση.
Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Βιβλίου.
Αποστολίδου,
Βενετία, Πασχαλίδης, Γρηγόρης & Ελένη Χοντολίδου (1995). «Η Λογοτεχνία στην εκπαίδευση: προϋποθέσεις για
ένα νέο πρόγραμμα διδασκαλίας», Σύγχρονα Θέματα, 57, 78-85.
Ζερβού
Αλεξάνδρα (1992). Λογοκρισία και. αντιστάσεις στα κείμενα των
παιδικών μας χρόνων: Ο Ροβινσώνας, η Αλίκη και το παραμύθι
χωρίς όνομα. Ανάγνωση από μια ενήλικη. Αθήνα: Οδυσσέας
Ζερβού
Αλεξάνδρα (1997). Στη χώρα των θαυμάτων: το παιδικό ανάγνωσμα ως σημείο
συνάντησης παιδιών ενηλίκων. Αθήνα: Πατάκης.
Καγιαλής,
Τάκης (1994). «Η λογοτεχνία στη Μέση Εκπαίδευση: ο ρόλος της θεωρίας», Εντευκτήριο,
(26), 67-81.
Κάλφας, Αντώνης (1993). Ο μαθητής ως
αναγνώστης: λογοτεχνική θεωρία και διδακτική πράξη. Θεσσαλονίκη: τα
Tραμάκια.
Κανατσούλη,
Μένη (1997). Εισαγωγή στη θεωρία και κριτική της παιδικής λογοτεχνίας.
Θεσσαλονίκη: University Studio
Press.
Μπίρκερτς, Σβεν
(1997). Οι ελεγείες του Γουτεμβέργιου: η μοίρα της ανάγνωσης στην
ηλεκτρονική εποχή/μτφρ. Λίλυ Εξαρχοπούλου. Αθήνα: Καστανιώτης.
Πενάκ,
Ντανιέλ (1996). Σαν ένα μυθιστόρημα/μτφρ. Ρένα Χάτχουτ. Αθήνα:
Καστανιώτης.
Ποσλιανέκ, Κριστιάν (1996). Να δώσουμε στα παιδιά την όρεξη
για διάβασμα/μτφρ. Στέση Αθήνη. Αθήνα: Καστανιώτης.
Σουλιώτης,
Μίμης (19952). Αλφαβητάριο για την ποίηση. Θεσσαλονίκη:
Δεδούδης.
Σπινκ, Τζων (Spink, John). Τα παιδιά ως αναγνώστες/μτφρ.
Κυριάκος Ντελόπουλος. Αθήνα: Καστανιώτης, 1989.
Χοντολίδου,
Ελένη (1996). «Η λογοτεχνική κριτική και η διδακτική μεθοδολογία για τα
λογοτεχνικά κείμενα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: μία ανάγνωση άρθρων που
δημοσιεύθηκαν σε περιοδικά για φιλολόγους (1975-1990)», στο Ελληνική Σημειωτική
Εταιρία (1996). Σημειωτική + Εκπαίδευση (επιμ. Σταύρος Καμαρούδης &
Ελένη Χοντολίδου). Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής, 68-85.
Ιστορία της λογοτεχνίας-Ιστορίες της λογοτεχνίας
Αποστολίδου, Βενετία (1982). Ο Κωστής
Παλαμάς ιστορικός της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Αθήνα: Θεμέλιο.
Moisan, Clement (1992). H λογοτεχνική ιστορία/μετ.
Αριστέα Παρίση. Αθήνα: Καρδαμίτσας.
Λογοτεχνικός κανόνας-«Σχολικός λογοτεχνικός κανόνας»
Αποστολίδου, Βενετία (1990). «Αντιστάσεις
και μεταμορφώσεις του λογοτεχνικού κανόνα: οι έλληνες μαρξιστές και η ιστορία
της λογοτεχνίας», Ιστορικά, 12-13, 179-194.
Η λογοτεχνία ως θεσμός και ως μέρος της κουλτούρας, λογοτεχνία και
ιδεολογία: η λογοτεχνία ως πηγή πολιτικών, θρησκευτικών και πολιτισμικών αξιών
Glucksmann, Christine & Claude Prevost (1977). Λογοτεχνία
και ιδεολογία/μετ. Νίκος Κολοβός & Ντόρα Παπανικολάου. Αθήνα: Πύλη.
Glucksmann, Christine (1976). «Για τη σχέση λογοτεχνίας και
ιδεολογίας»/μετ. Μαριάννα Δήτσα, Πολίτης, 5, 11-17.
Hall, John (1990). Η Κοινωνιολογία της λογοτεχνίας.
Αθήνα: Gutenberg.
Διδασκαλία
παραμυθιών. Εφαρμογή της μεθόδου του Vladimir Propp και της μεθόδου του Greimas
Φιλιππίδης, Σ.Ν. (1990). «Οι αφηγηματικές θεωρίες του A.J.
Greimas», Σπείρα, 1, 34-45.
Μητσού, Μαριλίζα (1987). «Με αφορμή την
‘Μορφολογία του Παραμυθιού’ του Βλαντιμίρ Πρόπ», Πολίτης, 84, 67-77.
Ντάτση, Ευαγγελή (1982). «Η συμβολή του Vladimir
Propp στη μελέτη της μορφολογίας του παραμυθιού», Πολίτης, 62, 35-44.
Propp, Vladimir (1983). «Μορφολογία του Παραμυθιού
1928: σύντομη εισαγωγή», Πολίτης, 63, 79-82.
Η έννοια της εγγραμματοσύνης (literacy): κοινωνικές προεκτάσεις
Ong, Walter
(1997). Προφορικότητα και εγγραμματοσύνη/μτφρ. Κώστας Χατζηκυριάκου.
Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
Η λογοτεχνία ως γλώσσα. Η γλώσσα της λογοτεχνίας
Μπαμπινιώτης, Γιώργος (1984). Γλωσσολογία και Λογοτεχνία: από
την Τεχνική στην Τέχνη του Λόγου. Αθήνα.
Chevalier,
Jean-Claude (1985). «Σημείωση για την παρέκκλιση», Συνέδριο του
Σεριζί. Η διδασκαλία της λογοτεχνίας/μετ. Ι.Ν. Βασιλαράκης. Αθήνα:
Επικαιρότητα, 165-170.
Eagleton, Terry (1989). Εισαγωγή στη θεωρία της λογοτεχνίας/μετ.
Δημήτρης Τζιόβας. Αθήνα: Οδυσσέας, 94-149.
Εκο, Ουμπέρτο (1993). Τα όρια της ερμηνείας/μετ. Μαριάννα
Κονδύλη. Αθήνα: Γνώση.
Todorov, Tzvetan (1995). Θεωρία λογοτεχνίας: κείμενα των
Ρώσων φορμαλιστών/μετ. Η.Π. Νικολούδης. Αθήνα: Οδυσσέας.
Θεωρίες λογοτεχνίας και προσεγγίσεις διδακτικών κειμένων: η θεωρία
της ανάγνωσης
Κάλφας, Αντώνης (1993). Ο μαθητής ως
αναγνώστης: λογοτεχνική θεωρία και διδακτική πράξη. Θεσσαλονίκη: τα
Tραμάκια.
Τζιόβας, Δημήτρης (1983). «Η έννοια του
αναγνώστη στη θεωρία της λογοτεχνίας», Πολίτης, 62, 78-87 και Τζιόβας,
Δημήτρης (1987). Μετά την Αισθητική: θεωρητικές δοκιμές και ερμηνευτικές
αναγνώσεις της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Αθήνα: Γνώση, 223-258.
Τζιόβας, Δημήτρης (1987). «Από το συγγραφέα στον αναγνώστη: η
κρίση του υποκειμένου στη θεωρία της λογοτεχνίας», Τζιόβας, Δημήτρης. Μετά
την Αισθητική: θεωρητικές δοκιμές και ερμηνευτικές αναγνώσεις της Νεοελληνικής
Λογοτεχνίας. Αθήνα: Γνώση, 219-221.
Eco, Umberto (1987). «Η ποιητική του ανοιχτού έργου»/μετ.
Γρηγόρης Πασχαλίδης, Νεοελληνική Παιδεία, 9, 116-137.
Eco, Umberto (19932). Τα όρια της ερμηνείας/μετ.
Μαριάννα Κονδύλη. Αθήνα: Γνώση.
Iser, Wolfang (1991). «Πρός μία λογοτεχνική ανθρωπολογία»/μετ.
Στέφανος Ροζάνης, Λόγου Χάριν, 2, 3-24.
«Ανθρωπολογική απολογία της λογοτεχνίας» Συζήτηση με τον Wolfang
Iser, Λόγου Χάριν, 1991, 2, 25-36.
Jauss, Robert Hans (1995[70, 79, 87]). Η θεωρία της
πρόσληψης: τρία μελετήματα/μετ. Μίλτος Πεχλιβάνος. Αθήνα: Εστία.
Εθνική
διάσταση της λογοτεχνίας
Αποστολίδου, Βενετία (1994). «Η συγκρότηση
και οι σημασίες της ‘εθνικής’ λογοτεχνίας», Εταιρεία Σπουδών. ΄Εθνος-κράτος-εθνικισμός.
Αθήνα: Σχολή Μωραίτη.
Γιακοέλ, Γιομτώβ (1993). Απομνημονεύματα 1941-1943/εισαγωγή-επιμέλεια
Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Μπαλιμπάρ, Ετιέν (1993). Τα όρια της Δημοκρατίας. Αθήνα:
Πολίτης, 51-80.
Εξεταστική Επιτροπή για την άνοδο του φασισμού και του ρατσισμού
στην Ευρώπη: έκθεση για τα αποτελέσματα των εργασιών/ εισηγητής Δημήτριος
Ευρυγένης. Δεκέμβριος 1985.
αξιολόγηση των μαθητών
Χοντολίδου, Ελένη (1999). «Η αξιολόγηση των μαθητών στο μάθημα της
λογοτεχνίας: ένα βήμα μπροστά, δύο βήματα πίσω», ο Πολίτης, 63, 53-58.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου